Szlak rowerowy

Szlak rowerowy " Rabe "
Numer trasy: 2A. Długość: 36 km.

Opis szlaku: Szlaki rowerowe na tym odcinku w większości przebiegają przez tereny leśne . Opustoszałe polany i sady to jedyne pamiątki po miejscowościach kiedyś licznie rozmieszczonych wzdłuż drogi . Są to tereny z siedliskiem wielu dzikich zwierząt ,( niedźwiedzie , wilki , bobry ). Mijając te miejsca należy zachować ciszę . Zabronione jest zjeżdżanie z wytyczonego szlaku .
Szlak nieco trudny technicznie prowadzący po drogach szutrowych , wymagający dobrego przygotowania kondycyjnego . Jedynie odcinek przebiegający po dużej obwodnicy bieszczadzkiej prowadzi drogą asfaltową o dobrej nawierzchni

0,0 km
Baligród. Szlak rowerowy rozpoczyna swój bieg od rynku w Baligrodzie obok pomnika. Ruszamy w kierunku Mchawy. Droga prowadzi doliną rzeki Hoczewki. Po 400 metrach mijamy stary zabytkowy kościół wzniesiony w latach 1877-79, kolejne sto metrów dalej wybudowano nowy kościół parafialny. Jadąc w kierunku Leska zobaczymy po lewej cmentarz wojskowy. Spoczywają tu żołnierze polegli w latach 1944-47 w walkach z Niemcami i Ukraińcami. Tuż za cmentarzem - po lewej - stadion sportowy.

3,2 km
Jadąc drogą o równej nawierzchni docieramy do skrzyżowania. Po prawej smażalnia ryb. Szlak rowerowy skręca w lewo, w kierunku Mchawy (jadąc prosto dojechalibyśmy do Leska). Lekko podjeżdżamy w kierunku pierwszych zabudowań Mchawy. Podjazd nie jest długi, niebawem znów zaczyna się zjazd drogą z licznymi przełomami. Po obu stronach drogi leśne wzgórza. Mchawa już się kończy, po lewej stronie murowana kaplica odpustowa z 1923 roku, pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego, za kapliczką, oryginalna chata bojkowska. Przejeżdżamy przez most nad strumieniem Mchawa, na najbliższym skrzyżowaniu jedziemy prosto, pod górę. Wreszcie Kiełczawa. Na szczycie ponad 2-kilometrowego podjazdu gospodarstwo agroturystyczne "Leśne Wzgórze" z stadniną koni i stawami rybnymi. W kierunku południowo - wschodnim rozciąga się widok na pasma połonin, które wchodzą w skład Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Przed nami na horyzoncie masyw Chryszczatej, która znajduje się w obszarze Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego, jest bramą Międzynarodowego Rezerwatu Biosfery "Karpaty Wschodnie". Czekać nas teraz będzie przyjemny zjazd do Kalnicy.

9,7 km
Poruszając się granicą Ciśnińsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego dojeżdżamy do skrzyżowania w Kalnicy. Schodzą się tutaj dwa szlaki rowerowe. Jedziemy w lewo, po kamienistej drodze, łagodnym podjazdem (skręcając w prawo dojechalibyśmy do Leska). Kilkaset metrów dalej widzimy odbicie (w prawo) leśnej ścieżki prowadzącej do punktu czerpania wody. Szlak rowerowy biegnie dalej wzdłuż brzegu potoku Tarnawka.
2 km od skrzyżowania w Kalnicy mijamy szlaban (uwaga: może być zamknięty). Za szlabanem rozpoczyna się długi podjazd. Po prawej towarzyszy nam leśny strumień. Przez najbliższe 1,7 km będziemy cały czas zdobywać wysokość, podjazd nie jest zbyt stromy. Trasa prowadzi nas wąskimi serpentynami wijącymi się między wzgórzami.

Wreszcie kończy się podjazd - docieramy do leśnego sztucznego zbiornika służącego jako siedlisko bobrów, porośniętego dziką roślinnością. Po lewej drewniany szałas - schron przeciwdeszczowy postawiony przez nadleśnictwo. Droga za szałasem opada długim zjazdem przez las. Po czterystu metrach wyjeżdżamy z lasu mijając młode plantacje drzew. Po pokonaniu 2 kilometrowego zjazdu dojeżdżamy do drewnianego budynku i barierek.

19,0 km
Skrzyżowanie w Rabe. Szlak skręca w prawo i omija Zakład Produkcji Kruszywa Rabe. Chcąc skrócić wycieczkę rowerową na skrzyżowaniu należy skręcić w lewo i drogą asfaltową dojechać do miejscowości Bystre. Dwa kilometry dalej przekraczamy potok Rabiański, z prawej mijamy łąki po opuszczonej wsi Rabe. 2,5 km od skrzyżowania w Rabem, tuż za wypałem drzewa, docieramy do skrzyżowania. Szlak skręca w lewo, przed nami długi podjazd (1,9 km). Leśna droga w prawo prowadzi do Przełęczy Żebrak. W tym miejscu łączą się dwa szlaki rowerowe biegnące z Baligrodu i z Cisnej. Na końcu podjazdu znów skrzyżowanie leśnych dróg, my kierujemy się w lewo, przed nami 4 kilometrowy zjazd do Kołonic.

27,7 km
Kołonice, leśna osada położona między wzgórzami Charchajka i Woronikówka. Wjeżdżamy na Dużą Obwodnicę Bieszczadzką i skręcamy w lewo za kościołem i jedziemy w kierunku Baligrodu. Niebawem mijamy Bystre - osadę leśną w dolinie Jabłonki, na południe od Baligrodu. Drga w lewo prowadzi do ośrodka wypoczynkowego Zelmer przy nim korty tenisowe oraz kryty basen. My oczywiście podążamy prosto, w stronę Baligrodu.

33,3 km
Przejeżdżamy przez most nad Hoczewką, przed nami pierwsze domy Baligrodu. Nieco dalej, na skrzyżowaniu, w prawo odbija czarny szlak rowerowy w kierunku Wołkowi. Dojechać nim można nas Zalew Soliński.

36,0 km
Planty Baligrodu. Tutaj zamyka się pętla trasy rowerowej.

Źródło: Bieszczadzkie Towarzystwo Cyklistów

Polecamy
Nasi partnerzy
Bieszczady Polska
Copyright © BieszczadyPolska.pl 2013-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny: slawomirpacyk.pl.
Wszystkie prezentowane materiały, dokumenty, grafiki, skrypty i inne pliki w portalu www.BieszczadyPolska.pl chronione są prawem autorskim. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie bez pisemnej zgody zabronione. Redakcja oświadcza także, że nie ponosi odpowiedzialności za opinie i komentarze zawarte w portalu, gdyż są one prywatnymi opiniami użytkowników.