Trasa rowerowa

Trasa rowerowa " Wokół Żukowa "

Numer trasy: 4B. Długość: 30 km.

Opis szlaku: Trasa prowadzi wokół części pasma Górskiego Żukowa przez malownicze miejscowości położone na drodze do jeziora Solińskiego. Z trasy można również zobaczyć zapory na Sanie . Wioski położone przy trasie charakteryzują się starą zabudową oraz wieloma gospodarstwami agroturystycznymi . Nawierzchnia dobra. Będziemy poruszać się częściowo po drodze krajowej o wzmożonym ruchu samochodowym, prowadzącej do przejścia granicznego w Krościenku .
Olszanica - miejscowość rolniczo-letniskowa przy drodze z Leska do Ustrzyk Dolnych . Tutaj znajdują się siedziby władz gminy, Banku Spółdzielczego , policji itp. Stąd odjeżdzają autobusy do Ustrzyk Dolnych , Leska , Ustrzyk Górnych , Zatwarnicy , Warszawy , Krakowa i in. Olszanica jest także ważnym ośrodkiem handlowo-usługowym dla sąsiednich miejscowości . Każdy, kto przyjedzie w Bieszczady , z pewnością zauważy po lewej stronie w centrum wsi , odrestaurowany , okazały zamek otoczony fosą . Ów pałac pochodzi z 1905 r. i wraz z innymi zabudowaniami stanowi zespół dworski ; w jego sąsiedztwie znajduje się cerkiew parafialna z 1919 r. W gminie znajduje się niemało starych zabytków , jeśli jeszcze dodamy , że Uherce to najprawdopodobniej jedna z najstarszych bieszczadzkich wsi , dorzucimy , że cerkiew w Orelcu uznawana jest za jedną z najstarszych cerkwi w Polsce południowo-wschodniej to zdecydowanie można stwierdzić , że ten, kto szuka śladów dalekiej przeszłości może właśnie tu je odnaleźć . Wysokie walory krajobrazowe zaważyły w głównej mierze na powstaniu tutaj Parku Krajobrazowego Gór Słonnych (środkowa i północna część) oraz Wschodniobeskidzkiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (część południowa).

0,0 km
Szlak rowerowy rozpoczyna swój bieg w Uhercach, przy stacji kolejowej. Z placyku przed dworcem jedziemy w stronę przejazdu kolejowego. Po 150 m skręcamy w lewo. W prawo prowadzi niebieski szlak rowerowy do Leska przez Jankowce. Po 350 m od startu skręcamy w lewo, w kierunku wsi Uherce Mineralne. Niebawem mijamy stojącą przy szosie lipę - pomnik przyrody. Zaraz za nią w lewo skręca droga gruntowa prowadząca do ciekawego wodospadu na rzece Olszence (odległość - 1,2 km). Kilkaset metrów dalej mijamy barokowy kościół z 1757 r. Z odnowionym wystrojem wnętrza, dzwonnicą wolnostojącą, otoczony murem obronnym z otworami strzelniczymi z tego samego okresu. Tuż za kościołem mijamy także dawny dwór obronny Herburtów - wzniesiony w II połowie XVI wieku jako późnorenesansowy dwór w typie kasztelu z basztami alkierzowymi. Powoli zbliżamy się do Orelca. Za pierwszym zabudowaniem po prawej stronie szosy (3,3 km od startu), zielona ścieżka przyrodnicza przechodzi z pasma Żukowa na Michałowiec (471 m n.p.m.) i do pomnika przyrody - skałki - zwanej popularnie "Oreleckim kamieniem". Jest on wychodnią piaskowcową, której czas nadał oryginalną sylweytkę. Po prawej stronie, w odległości ok. 50 m od szosy, mijamy zalewisko i siedlisko bobrów na Kiniańskim Potoku. Nieco dalej 200 m w prawo (dróżką asfaltową) zabytkowa cerkiew drewniana z 1740 r. otoczona drzewami z pomnikowym ok. 300-letnim dębem.
Najbliższe kilka minut spędzimy na podjeżdżaniu pod przełęcz, z której rozciągają się ciekawe widoki z panoramą m.in. Orelec, jego otoczenie, masyw Jawora, Kozińca i otoczenie Soliny. Tutaj skręca w lewo na pasmo Żukowa zielona ścieżka przyrodnicza prowadząc do lasu drogą gruntową i odkrytym grzbietem ukazującym coraz rozleglejsze panoramy przy podejściu. Ten odcinek szlaku nadaje się do jazdy rowerem przy sprzyjającej aurze. Wreszcie zaczyna się zjazd.

7,0 km
Bóbrka. We wsi warto obejrzeć murowaną cerkiew z 1937 r., którą zresztą będziemy mijać na naszej trasie. Dwa kilometry dalej - skrzyżowanie dróg. Za szkołą, w prawo odchodzi droga do Jeziora Myczkowieckiego i Myczkowiec. My jedziemy prosto. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w kierunku Łobozewa. Czeka nas krótki, ostry podjazd. Widok na zaporę i jezioro Solińskie z poziomu lekko nad koroną zapory wynagrodzi trud podjazdu. Niebawem rozpoczyna się zjazd - jadąc szybko w dół, zbliżamy się do wsi Łobozew. Szybko przejeżdżamy przez wieś, po lewej mijamy widokowe wzgórze Ścianka (467 m n.p.m.).
Kończą się zabudowania wsi Łobozew - skrzyżowanie dróg. W prawo droga asfaltowa do Teleśnicy, nad Zatokę Teleśnicką. W odległości około 500 m, po prawej stronie, na wzgórzu Szkoła Podstawowa. My skręcamy w lewo, w kierunku Ustajanowej. Nieco dalej, po lewej stronie drogi, piękna panorama na jezioro Solińskie i Jawor (741 m n.p.m.).

16,6 km
Przełęcz drogowa na paśmie Żukowa. Po prawej pole biwakowe Leśnictwa Łobozew i 2 km długości ścieżka przyrodnicza Nadleśnictwa Brzegi Dolne prowadząca do platformy widokowej na szczycie Holica (762 m) - z niej rozległa panorama na najwyższe partie górskie Bieszczadów. Przy łądnej pogodzie, trwającej kilka dni można tą ścieżką podjechać na szczyt Holicy i przejechać całym pasmem Żukowa, aż do Czarnej do ośrodka Zorbingu.
Niecały kilometr przed skrzyżowaniem, mijamy odchodzącą w lewo dróżkę, prowadząca pasmem Żukowa do Orelca i Uherzec Mineralnych (możliwa do przejechania rowerami górskimi przy ładnej pogodzie i suchej nawierzchni).

18,2 km
Skrzyżowanie z drogą główną Lesko - Ustrzyki Dolne - Krościenko (granica państwa). Skręcamy w lewo w stronę Olszanicy. W prawo czarny szlak doprowadzi nas do Ustrzyk Dolnych. Blisko 2 km dalej wjeżdżamy do Stefkowej - we wsi znajdują się m.in. drewniana cerkiew greckokatolicka p.w. św. Paraskewii zbudowana ok. 1840 r. z dzwonnicą słupową oraz neogotycki murowany kościół, nie ukończony z powodu wybuchu II wojny światowej, obecnie użytkowany jako magazyn. Szybko mijamy Stefkową, zbliżamy się do Olszanicy. Na wschodnim krańcu wsi, za mostem na potoku Serednica, pomnik Żydów z okolicznych miejscowości pomordowanych przez hitlerowców. Niecałe 2 km dalej mijamy zabytkowy zespół pałacowy w Olszanicy oraz grekokatolicką cerkiew murowaną z 1923 r.

25,7 km
Skrzyżowanie dróg w Olszanicy. W prawo odchodzi niebieski szlak rowerowy prowadzący przez Góry Słonne do Leska przez Wańkową. My jedziemy prosto. Niebawem, po prawej stronie mijamy budynek Urzędu Gminy oraz wiadukt kolejowy. Z okolic wiaduktu roztacza się ciekawa panorama na Kotlinę Uherczańską.

30,0 km
Stacja kolejowa PKP Uherce. Koniec szlaku.

Źródło: Bieszczadzkie Towarzystwo Cyklistów

Polecamy
Nasi partnerzy
Bieszczady Polska
Copyright © BieszczadyPolska.pl 2013-2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny: slawomirpacyk.pl.
Wszystkie prezentowane materiały, dokumenty, grafiki, skrypty i inne pliki w portalu www.BieszczadyPolska.pl chronione są prawem autorskim. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie bez pisemnej zgody zabronione. Redakcja oświadcza także, że nie ponosi odpowiedzialności za opinie i komentarze zawarte w portalu, gdyż są one prywatnymi opiniami użytkowników.